catvoncurl.blogg.se

Modell- och rockabillyblogg med träningsinspiration, tips på hälsosam mat, modellfoto och en hel del 50-tal och allt som hör till med kläderna, inredningen och bilarna, evenemang som cruisingar och bilträffar mm.

Follow on Bloglovin

Hälsobröd med nässlor och morot

Publicerad 2014-05-14 15:43:05 i mat och dryck,

Det är inte många gånger i mitt liv som jag bakat bröd, men igår fick jag plötsligt ett infall och lyckades få till en riktigt god skapelse, som dessutom bara innehåller nyttigheter. Jag hade gått och sneglat på dom där förbannade nässlorna som dyker upp i rabatterna varje år. Det verkar som att de vägrar ge upp att växa där oavsett hur mycket man rensar, så varför inte äta upp dom! ;)
 
Nässlor är fullproppade med vitaminer och mineraler som C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin, E-vitamin, B-vitaminer, järn, kalcium, kalium mm. Näringsämnena i nässlor är bland annat bra för att stärka hår, hud och naglar. De motverkar nattbilndhet och gråstarr, förhindrar åderförkalkning och stärker immunförsvaret. Dessutom sägs de kunna lindra värk ock reumatiska åkommor och... mycket mer.
Här kommer några länkar om nässlor:
http://matkalkyl.se/se-nasslor.php
http://www.skogsskafferiet.se/brannassla/
http://www.halsa.se/Kategori/Gron-mat/Kost-och-naring/Vass-i-kanten-men-naggande-god/
 
Det här brödet innehåller också morötter. Även de är rika på karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen, är bra för ögonen och hjälper till att ge huden en fin bränna såhär mot sommarn som skyddar mot solens strålar.
Nyttiga fetter kommer från linfrön, ägg och kokosmjöl. Det är endast bakat på mjöl, kross och gryn där man har kvar de nyttiga vitaminerna, mineralerna och fibrerna som främst finns i skalet och frögrodden som man annars rensat bort ur "vitt mjöl".
 
Hälsobröd med nässlor och morot
0,5 dl rågkross
2,5 dl vatten
1 dl fiberhavregryn
0,5 l färska nässelskott (ca 1 dl förvällda)
1 medelstor morot
1 msk flytande honung (kan uteslutas)
0,5 dl kokosmjöl
3 msk linfrön
2 krm salt
1 dl naturell kvarg
2 ägg
2 dl grahamsmjöl
3 tsk bakpulver
 
Häll rågkross och vatten i en kastrull och koka i ca 10 min. Tillsätt fiberhavregrynen och koka ihop till en gröt ca 1-2 min.
Förväll nässlorna i kokande, lättsaltat, vatten i ett par minuter och häll upp i ett durkslag.
Riv moroten. Krama ur vätskan ur nässlorna och hacka dem grovt.
Blanda gröt, riven morot, nässlor, honung, kokosmjöl, linfrön, salt, kvarg, ägg, grahamsmjöl och bakpulver.
Klä en avlång brödform med bakplåtspapper och häll i degen.
Grädda brödet mitt i ugnen i 175 c i 50 - 60 min. Stjälp upp brödet på galler och låt svalna något innan det skärs i skivor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cat von Curl

Modell inom editorial, commercial och alternativ (retro). Rockabillytjej och billackerare. Nyblivet tränings- och hälsofreak som försöker bli av med mitt sockerberoende och bygga muskler med bra mat och träning:)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela