catvoncurl.blogg.se

Modell- och rockabillyblogg med träningsinspiration, tips på hälsosam mat, modellfoto och en hel del 50-tal och allt som hör till med kläderna, inredningen och bilarna, evenemang som cruisingar och bilträffar mm.

Follow on Bloglovin

Ett bättre val av ägg

Publicerad 2014-04-20 17:09:00 i Allmänt, mat och dryck, träning,

Även om jag inte är vegetarian så har jag alltid tyckt om djur. Det är därför som jag ogärna äter kyckling, trots att jag i övrigt försöker äta som man ska i träningssyfte. Ägg är också något jag tidigare undvikit just för att höns är de lantbruksdjur som har de sämsta levnadsförhållandena, trots att man köper "svenskt". Frigående är också ett fint ord som ofta blir hyllat av personer som inte har kunskap och tror att de gör en välgärning för djuren genom att köpa ägg från frigående höns istället för burhöns, vilket egentligen är raka motsatsen. Höns är flockdjur med en bestämd rangordning. I stallar med flera tusentals hönor blir det omöjligt för hönsen att bestämma denna rangordning vilket leder till hackande med konstant stress, skador och även att vissa blir ihjälhackade. Därför är det lugnare för hönsen att vara i mindre grupper i burar, även om det också är allt annat än bra. Jag blir väldigt frustrerad över att läsa om b.l.a. djurens rätts hyllning till willys och andra butiker som slutar med burägg där det blir så uppenbart att det saknas kunskap och att de som skriver och beslutar aldrig varit inne i en ladugård.
Nu blev det här inlägget lite långt. Så för att återgå till det jag egentligen ville säga, så är jag stolt över att kunna presentera mina ägg som jag numera köper av bekanta som har en liten grupp höns hemma på gården. Är så skönt att veta att de kommer från höns som får leva ett bra liv och kunnat picka mask ute på gräsmattan på dagarna. Hoppas att fler kommer att börja tänka på möjligheten att köpa "hemmaägg"!
En färgglad liten samling av hemmaägg:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cat von Curl

Modell inom editorial, commercial och alternativ (retro). Rockabillytjej och billackerare. Nyblivet tränings- och hälsofreak som försöker bli av med mitt sockerberoende och bygga muskler med bra mat och träning:)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela