catvoncurl.blogg.se

Modell- och rockabillyblogg med träningsinspiration, tips på hälsosam mat, modellfoto och en hel del 50-tal och allt som hör till med kläderna, inredningen och bilarna, evenemang som cruisingar och bilträffar mm.

Follow on Bloglovin

Muggkaka a la jordgubbstårta

Publicerad 2014-04-09 19:57:00 i mat och dryck,

Som nybliven hälso- och träningstok blev jag sugen på att testa att baka en "muggkaka" för första gången i mitt liv, haha. Efter en stunds googlande hittade jag ett recept från tasty-healths sida. Som vanligt lyckades jag inte följa receptet till punkt och pricka (eller rättare sagt: jag ändrade det ganska rejält) men oj, så gott det blev! Nästan som att sitta o käka jordgubbstårta där på morgonkvisten. Ibland blir man förvånad över hur något så nyttigt kan smaka så bra. Kommer garanterat bli fler av dessa.
Muggkaka a la jordgubbstårta
Kakan:
1 dl fiberhavregryn
1/2 banan
2 äggvitor
1 liten nypa salt
1 tsk bakpulver
2 tsk stevia strö
2 msk vatten
 
Fyllning:
ca 75 g tinade jordgubbar
1 msk stevia strö
 
Tillbehör/frosting:
75 g keso
75 g kvarg
vaniljarom
1 tsk stevia strö
jordgubbar
 
Mixa ihop alla ingredienser till kakan och häll i en skål. Mosa jordgubbarna till fyllningen lätt tillsammans med sötningen. Lägg jordgubbsfyllningen i mitten av smeten. Ställ in i micron på näst högsta effekt i ca 2-3 minuter. Titta till den lite då o då för att se när den är klar.
Mixa ihop allt utom jordgubbar till frostingen. Tippa upp kakan på ett fat och servera med frosting och någon jordgubbe.
 
Näringsinnehåll:
kcal: 360
protein: 32 g
kolhydrat: 44 g
fett: 6,2 g
 
Vad gör man med äggulorna då? -Dom ger man till hunden, bra för pälsen. Tänkte ge den ena till katten också men han bara nosade på äggulan en lång stund, gav mig sedan en besviken blick och gick därifrån. Vovven glufsade dock i sig med god aptit:)
 
Efter den frukosten var man verkligen proppmätt. Tog en långpromenad ute i finvädret efteråt. Jag var sugen på att springa men eftersom jag tänkte köra ett stenhårt benpass på gymmet ikväll insåg jag att det inte hade varit någon bra idé att springa innan. På tal om det, dags att ge sig iväg till gymmet!

Kommentarer

Postat av: Emelie

Publicerad 2014-04-10 13:38:42

Superfin blogg du har!!

Tips om tävling på min nystartade blogg http://ladylucksaccessories.blogg.se/2014/april/tavling-vinn-rock-n-roll-accessoarer-varde-500-.html

:-)

Svar: Tack:) Snygga hårblommor och grejer du hade på din blogg.
Cat von Curl

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cat von Curl

Modell inom editorial, commercial och alternativ (retro). Rockabillytjej och billackerare. Nyblivet tränings- och hälsofreak som försöker bli av med mitt sockerberoende och bygga muskler med bra mat och träning:)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela