catvoncurl.blogg.se

Modell- och rockabillyblogg med träningsinspiration, tips på hälsosam mat, modellfoto och en hel del 50-tal och allt som hör till med kläderna, inredningen och bilarna, evenemang som cruisingar och bilträffar mm.

Follow on Bloglovin

Baked oatmeal

Publicerad 2014-03-27 20:06:01 i mat och dryck,

Har upptäckt ett nytt bakverk som jag blev inspirerad att pröva när jag såg ett recept från ica. Naturligtvis gjorde jag om det till min egna nyttigare variant med mer protein och mindre "skräp-produkter".
Blev väldigt nöjd med resultatet och det har blivit en av mina nya favoriter när man har lite extra tid på morgonen och vill ha en stadigare brunch, eller som ett mättande mål efter ett träningspass. Satt väldigt gott efter dagens löprunda på 60 min. Går snabbt att röra ihop och så hinner man pyssla med lite annat medans kakan bakar sig själv i ugnen.
ingredienser:
0,5 dl fiberhavregryn
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk vaniljpulver
1 krm salt
1 äggvita
0,5 dl vatten
ca 2 tsk honung
nötter/frön
bär (frysta, färska el. tinade)
 
Blanda ihop alla torra ingredienser (utom nötter/frön och bär) i en liten ugnssäker skål. Tillsätt äggvita, vatten och honung och rör om tills allt blandats. Strö över nötter/frön och lite bär. Grädda i ugn i 175 c i ca 20 - 25 min.
Låt kakan svalna lite och servera med kvarg och bär.
 
För mer protein kan man även blanda i 0,5-1 skopa proteinpulver. Vill man ha mer kolhydrater kan man skiva i 0,5-1 banan och blanda i smeten. Varierbart och bra:)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cat von Curl

Modell inom editorial, commercial och alternativ (retro). Rockabillytjej och billackerare. Nyblivet tränings- och hälsofreak som försöker bli av med mitt sockerberoende och bygga muskler med bra mat och träning:)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela